липня 16, 2025

На електронну полицю бібліотекаря

Продовжуємо знайомити дитячих і шкільних бібліотекарів із виданнями Академії Української Преси. Цього разу до вашої уваги навчально-методичний посібник «Практична медіаграмотність у НУШ. 5-7 класи»,  який містить серію вправ, де медіаграмотність інтегрована в мовно-літературну, громадянську та історичну, природничу та мистецьку й інші освітні галузі. 

Вони виконують завдання формування навички критичного оцінювання медіаповідомлень, безпекової поведінки в цифровому просторі. Посібник може бути використаний під час навчального процесу в закладах загальної середньої освіти, позашкільної освіти та педагогічних закладів вищої освіти.

"Наприклад, використання на заняттях з української мови, літератури та зарубіжної літератури вміщених у посібнику медіаосвітніх вправ дасть змогу вчителям і вчителькам формувати у своїх учнів / учениць критичне мислення, а здобувачам освіти — навчитися аналізувати інформацію, виявляти упередження та стереотипи, удосконалювати мовленнєві навички, а також поважати різноманітні погляди і культурні особливості. Учні та учениці зможуть створювати і аналізувати контент, критично оцінювати художні тексти та медіатексти, розрізняти факти і вигадку, інтерпретувати словесні й візуальні образи, а також застосовувати цифрові інструменти для перевірки інформації. Ці вправи сприятимуть розвиткові творчого мислення, етичного ставлення до цифрових технологій і глибшому розумінню літературних творів і медіаконтенту", - ствержують укладачі посібника.

І для вчителів, і для бібліотекарів корисною стане також вміщена в посібнику як додаток покрокова інструкція "Створюємо медіаосвітню вправу для НУШ"

Видання створене за сприяння Ґете-Інституту в Україні разом із НотаЄнота в рамках проєкту «Meet the Teacher» та за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини і доступне для вільного використання в електронному форматі.


   Практична медіаграмотність у НУШ. 5-7 класи : навчальний посібник / за ред. Волошенюк О., Дегтярьової Г., Шаламова Р. - Київ : ЦВП, 2024. - 181 с. - ISBN 978-617-7370-72-6. 

Електронна версія посібника: https://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2024/12/Praktichna_mediagram_NUSH_5_7.pdf



квітня 21, 2025

Діалог з книжкою

Медіа-урок «Інтерв’ю з книжкою», організований фахівцями Медіацентру Херсонської обласної бібліотеки для дітей імені Дніпрової Чайки, відбувся для юних читачів - відвідувачів дитячого простору ХОЦ «Успішна жінка», що працює за підтримки UNICEF. Захід став інтерактивною подорожжю у світ слова, книги та пізнання, що допомогла дітям краще зрозуміти, як виникло письмо і яка роль книги в історії людства. Діти дізналися, як зароджувалась писемність, якими були перші книжки, з чого їх створювали і про що вони розповідали людям у давнину.

Особливу увагу під час заходу приділили дослідженню сучасної книжки як носія знань і інформації. Учасники дізналися, з яких елементів складається книжка, що приховує обкладинка, і як за нею можна здогадатися про зміст твору.
Діти із захопленням вчилися «інтерв’ювати» книгу – ставити їй запитання, шукати відповіді у тексті та зображеннях, уважно розглядати ілюстрації, заголовки, кольори та шрифти. Такий підхід допомагає юним читачам розвивати критичне мислення, вміння аналізувати та формувати власну читацьку думку.
Захід пройшов у доброзичливій атмосфері співпраці й пізнання. Завдяки інтерактивній формі подачі матеріалу, діти не лише отримали нову інформацію, а й з задоволенням обговорювали свої улюблені книжки, ділилися читацьким досвідом та відкривали для себе нові імена й історії.
 

лютого 21, 2025

Мова як основний спосіб передачі інформації

Мова – це засіб спілкування між людьми та один з основних видів передачі інформації. Про те, як виникла мова, усна, а головне писемна дізналися сьогодні учні 4-х класів Херсонської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 54 з поглибленим вивченням іспанської та інших іноземних мов Херсонської міської ради мандруючи у часі разом з Медіацентром Херсонської обласної бібліотеки для дітей імені Дніпрової Чайки.
Мова, як спосіб передачі інформації дуже важлива, адже без неї не може розвиватися культура, наука, техніка, неможливі будь-які зв’язки між окремими людьми, людськими колективами, між країнами. Всю еволюцію її виникнення дослідили сьогодні юні читачі – від первісних часів до сучасності.
Під час зупинки «Інтерв'ю з книжкою» діти ознайомилися та дослідили передачу інформації через текст на прикладі історії виникнення книги, закріпивши свої знання інтерактивним завданням «Послання від предків».
А ще дізналися, які навички та вміння потрібні людині, для того, щоб вміти зберігати та передавати інформацію, як це відбувалося в давнину та як це відбувається сьогодні. Розглянули та дослідили в ігровій формі допитливі дослідники мандруючи по різних періодах розвитку людства, граючи, освоювали навички медіа грамотності та розвивали своє критичне мислення.
Діти дізналися, що завдяки багатій яскравій мові художньої літератури ми уявляємо те, чого ніколи не бачили і, може, не побачимо: далекі країни, їхню природу, життя та побут інших народів, героїчне минуле нашого народу і навіть майбутнє. Але головне це вміти розуміти, які інформаційні повідомлення правдиві, а які вигадані і представлені у вигляді фейків. Впоратися з цим завданням учням допомогла вправа «Я кореспондент літературної газети».
Де учні спробували себе в ролі журналістів, відгадуючи нові заголовки до відомих українських казок. Для медіа-гри використовувалися знайомі учням літературні твори: українські народні казки, вірші та твори сучасних українських письменників.
Завдяки чому читачі побачили, що ще одним з видів передачі інформації є ілюстрація, малюнок, зображення. Адже може бути один текст, але багато інтерпретацій. А ілюстрація – це ще одна можливість у передачі та трансляції інформації, в чому учні переконалися, виконуючи вправу «Один малюнок – ціла історія, або Малюнок як медіа текст».
Крім того робота з ілюстраціями для дітей стала чудовою можливістю познайомитися з найвідомішими українськими ілюстраторами, які створюють справжні мистецькі шедеври до улюблених дитячих творів.
Як підсумок, на при кінці мандрівки діти підсумували, що для повної та точнішої передачі інформації важливо все – і текст, і зображення які його ілюструють.