Нашу третю зустріч у «Школі медіаграмотності для молоді» розпочали з перевірки домашнього завдання, адже учні 10 класу Часовоярського ЗЗСО №17 І-ІІІ ст. за підсумками минулого медіауроку мали виписати цікаві, на їхню думку, поради із фільму "Соціальна дилема". Учні чудово впоралися із цим завданням, що наочно продемонстрував створений спільними зусиллями дашборд.
Після цього перейшли до головної теми: "Правила медіагігієни".
Медіагігієна насьогодні є не менш важливою, ніж миття рук. Адже так само, як ми можемо захищати себе від вірусу, існують правила, дотримання яких допоможе захищатися від фейків, витрачати менше часу на те, що не варте нашої уваги та свідомо споживати корисну інформацію.
Як це зробити? Дізналися сьогодні учасники медіашколи для молоді. Упродовж заняття виокремили разом із дітьми такі 6 основних правил:
1. Самоізоляція від емоційних новин.
Якщо новина вразила вас, не поспішайте поширювати її знайомим та друзям, коментувати, не давайте волю бурхливим емоціям. Спочатку на кілька годин необхідно «самоусунутися». Адже фейки якраз і націлені на те, щоб спричинити миттєву реакцію.
2. Дотримання «інформаційної» дистанції.
Не варто одразу підхоплювати висновки, приймати їх як свої. Необхідно вмикати критичне мислення та звертатися до альтернативних джерел. Наприклад: послухати різні або ж протилежні точки зору, порівняти всі за і проти. Тримати дистанцію з джерелом, а не ставайте його рупором.
3. Дбати про «медіазахист».
У цьому питанні доречно створити для себе мережу професіоналів (теоретиків і практиків), яким ви довіряєте та виокремити і видалити сайти-сміттярки, які нагромаджують ваш медіапростір недостовірною інформацією.
4. Зміцнювати свій «інформаційний імунітет».
Імунітет проти фейків — це та обережність, яку ми використовуємо, бачачи маніпулятивний заголовок. Адже він не відповідає фактам, що подані в тексті, інтригує, але не розкриває того, про що йдеться у статті, містить фрази, що виражають подив та захват (на кшталт «Ти не повіриш», «Усі ахнули»). Також варто насторожитися, якщо в тексті є оціночні судження та уникати матеріалів, які не містять об’єктивної оцінки.
5. Зважати на "упаковку".
Новини повинні мати свою «упаковку» — перевірені, гідні довіри джерела інформації. Якщо йдеться про анонімне джерело, абстрактних «британських вчених», посилання на нікому не відомий ресурс, на невідомого експерта з незрозумілою посадою, навряд чи ця інформація заслуговує на вашу увагу. Адже твердження має супроводжуватися доказами.
І наостанок поговорили з учнями про шосте правило - не «зависати» в мережі.
Міра споживання інформації є дуже важливою у наш час. Адже практично кожен восьмий опитаний підліток має залежність від соцмереж, за даними дослідження представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні. Годинами без потреби передивлятися стрічку соцмереж або новинну, займатися безцільним інтернет-серфінгом, збирати всілякі чутки на різні теми — це не варіант для дозвілля. Тож треба знайти моральні сили вимикати опцію «сповіщень», позбутися звички блукати в стрічці новин та перестати постійно зазирати в смартфон без приводу.
А прийдешні свята - гарний привід для прогулянок на природі, зустрічей з друзями "в реалі", велопробігів та інших корисних заходів.
Наступне заняття у школі медіаграмотності для молоді відбудеться 7 травня. Тож до скорої зустрічі!
Немає коментарів:
Дописати коментар