жовтня 23, 2025

Комікси, графічні романи та інтерактивні ігри – інструменти розвитку медіаграмотності молодших школярів

У рамках діяльності клубу з медійної та інформаційної грамотності КЗ «Херсонська обласна бібліотека для дітей імені Дніпрової Чайки» Херсонської ОР, у співпраці з КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської ОР, відбувся тренінг «Комікси, графічні романи та інтерактивні ігри для інтеграції медіаграмотності в початковій школі». Тренінг був присвячений Глобальному тижню медіа та інформаційної грамотності (Global Media and Information Literacy Week). Це щорічна подія, яка має на меті мобілізувати зацікавлені сторони в усьому світі для підвищення обізнаності та відзначення прогресу, досягнутого на шляху до медіа та інформаційної грамотності для всіх. Ця подія проводиться протягом 24-31 жовтня. Тиждень підкреслює важливість медіаграмотності у сучасну цифрову епоху, наголошуючи на необхідності медіа та інформаційної грамотності як ключової навички для громадян 21-го століття.
Спікеркою заходу стала Ірина Ковач, заступниця директора з наукової роботи Херсонської обласної бібліотеки для дітей імені Дніпрової Чайки, сертифікована тренерка з медіаграмотності, авторка посібників із медіаграмотності для дошкільнят та учнів старших класів.
На початку зустрічі тренерка акцентувала увагу на тому, що темпи змін у сучасному світі невпинно зростають, і це безпосередньо впливає на формування нового цифрового покоління.
Сьогоднішні діти живуть у реальності, де віртуальний та реальний світи тісно переплетені, а інформаційні технології стали звичним середовищем існування. Тому і педагоги, і батьки мають адаптувати свої підходи до виховання та навчання, зокрема – через розвиток медіаграмотності.
Особливу увагу під час тренінгу приділили питанню медіабезпеки дітей молодшого шкільного віку в умовах війни. Учасники тренінгу виділили, що в інформаційному просторі сьогодні може діяти кожен, хто має доступ до Інтернету, і тому критичне мислення та вміння розпізнавати маніпуляції стають життєво необхідними навичками.
Після теоретичної частини, присвяченої особливостям розвитку сучасних дітей і питанням медіабезпеки, учасники тренінгу перейшли до практичного блоку. Саме тут педагоги змогли переконатися, що медіаграмотність може бути не лише важливою, а й цікавою та творчою.
Під час інтерактивної роботи учасники дізналися:
- як комікси та графічні романи допомагають розвивати критичне мислення та візуальну грамотність;
- які інтерактивні ігри ефективно розвивають медіаграмотність учнів початкової школи;
- як адаптувати складні медіатеми з безпеки життєдіяльності в умовах воєнного стану для дітей молодшого віку;
- як створювати власні навчальні матеріали у візуально-ігровому форматі;
- які практичні кейси та ресурси допомагають інтегрувати медіаграмотність у різні навчальні предмети.
Окрім теоретичної частини, учасники отримали добірку методичних матеріалів та взяли участь у майстер-класі зі створення коміксів, який провела Юлія Британ, головний бібліотекар відділу обслуговування дошкільників та учнів 1-4 класів Херсонської обласної бібліотеки для дітей імені Дніпрової Чайки, авторка та розробниця коміксу «Магічний скарб емоцій».
Сучасні виклики вимагали від бібліотеки не лише збереження традиційних форм роботи, а й впровадження інноваційних підходів, інтеграції елементів психологічної підтримки, інклюзивності, арт- та бібліотерапії. У відповідь на ці потреби колектив бібліотеки розробив і реалізував комплексний проєкт емоційного добробуту дітей в умовах війни «З книжками контактуй – свій настрій рятуй!», що поєднав цикл занять, інтерактивні читання, арт- та бібліотерапевтичні практики, майстер-класи, ігрові формати та живе спілкування. Комікс «Магічний скарб емоцій» став результатом цього проєкту.
Це не просто доповнення, а повноцінний інструмент для подальшої роботи з дітьми, педагогами, психологами та батьками. Комікс поєднує художній формат, доступне пояснення емоцій, сценарії поведінки, добірки літератури та поради з проживання почуттів. Такий підхід є сучасним, візуально привабливим та відповідає інтересам дітей.
Під час майстер-класу педагоги спробували себе в ролі авторів візуальних історій, що допомагають пояснювати дітям складні поняття у доступній ігровій формі. Також учасники обмінялися власним досвідом і отримали ідеї для впровадження медіаосвітніх елементів у навчальний процес.
Тренінг став ще одним кроком у напрямі формування нової педагогічної культури, де розвиток критичного мислення, емоційного інтелекту та візуальної грамотності поєднується із сучасними освітніми форматами.
Такі транссекторальні заходи допомагають педагогам знаходити нові способи зацікавити дітей, навчати їх безпечно взаємодіяти з інформаційним простором і водночас робити навчання творчим, натхненним і сучасним.
 

Немає коментарів:

Дописати коментар